Tuesday, April 26, 2011

Kraf Batik












SEJARAH BATIK DI MALAYSIA
i. Sudah mula dikenali di Malaysia sejak kurun ke 15.
ii. Batik berasal daripada perkataan jawa ‘ambatik’ yang membawa maksud titik-titik lilin sebagai resis untuk menimbulkan kesan corak bila disapukan warna.
iii. Dipercayaai batik dibawa masuk ke Malaysia oleh pedagang-pedagang jawa melalui Kelantan dan Terengganu.

JENIS-JENIS BATIK
a. BATIK BLOK
b. BATIK PELANGI
c. BATIK LUKIS
d. BATIK SKRIN

BATIK BLOK
Dikenali juga dengan batik terap atau batik cap.
Blok penerap dinamakan ‘sarang’ diperbuat daripada bahan keluli.
Meja pengecap dilapik dengan span, kain guni dan kulit batang pisang yang telah diproses dalam rendaman air garam selama 12 jam
Bahan lain yang digunakan dalam proses batik blok seperti paraffin dan rosin.
Kawah tempat memasak campuran lilin.
PROSES BATIK BLOK




















BATIK PELANGI
Mempunyai corak berwarna warni dengan pecahan warna seperti pelangi.
Proses penghasilan batik pelangi melalui ikat dan celup dalam larutan warna.
Batik pelangi dihasilkan tidak menggunakan lilin. Batik ini telah diperkenalkan Che Minah Pelangi dari Terengganu ketika pemerintahan Sultan Zainal Abidin II (1793 – 1808)
Kain batik pelangi biasanya digunakan sebagai tudung atau kain selempang dan digunakan oleh inang dan dayang istana pada zaman dahulu. Hari ini batik pelangi dijadikan pakaian biasa.

BATIK LUKIS
Batik lukis dikenali juga dengan panggilan batik canting atau batik tulis.
Canting digunakan untuk melakarkan imej atau motif pada kain dan secara langsung menjadi penghalang warna daripada memasuki bahagian-bahagian yang tidak dikehendaki.
Warna yang digunakan dalam batik lukis ini ialah remazol atau primazin.
Hari ini, teknik yang sama digunakan untuk menghasilkan lukisan batik.
Bahan-bahan yang digunakan dalam menghasilkan batik lukis
PROSES BATIK LUKIS




















BATIK SKRIN
Batik skrin, merupakan proses membatik dengan menggunakan kaedah cetakan skrin.
Cetakan skrin yang digunakan dalam industri batik ialah cetakan foto silk skrin.
Cetakan mudah biasanya menggunakan profilem atau leker
BAHAGIAN-BAHAGIAN KAIN BATIK

PEMBUNGKUSAN

1. Merupakan bekas atau tempat untuk menyimpan kandungan sesuatu barangan.

2. Terdapat 2 jenis pembungkusan:
i. Tradisional-daripada tumbuh-tumbuhan seperti daun pandan, mengkuang, daun ketapang,daun kelapa, buluh, daun getah dan sebagainya.
ii. Moden- kertas, aluminium,kaca, plastik, polisterin dan sebagainya.

3. Fungsi pembungkusan:
a. Memelihara kebersihan makan
b. Mudah untuk dibawa
c. Memelihara kualiti/keselamatan barangan
d. Memudahkan penyimpanan
e. Memberi maklumat kepada pengguna
f. Sebagai daya tarikan

4. Ciri-ciri maklumat pada pembungkusan makanan:
a. keterangan tentang ramuan
b. jenama
c. gambar produk
d. berat kandungan
e. tarikh luput
f. logo, nama, dan alamat syarikat pembuat
g. harga barangan

5. Pembungkusan bukan makanan:
a. senarai bahan
b. keterangan tentang cara penggunaan dan pemeliharaan
c. berat bersih
d. tarikh buatan dan tarikh luput
e. jenama dan ilustrasi
f. amaran jika bahan mengandungi racun
g. logo, nama syarikat, dan alamat pengeluar barangan
h. harga barangan

6. Bagi barangan elektrik, tanda yang penting seperti maklumat elektrik dan kuasa watt perlu ditunjukkan.

7. Pembungkusan alat permainan kanak-kanak mesti mempunyai maklumat had umur,ilustrasi cara pemasangan dan cara permainan serta simbol MC.

8. Jenis Pembungkusan
i. Barangan lembut atau serbuk:
a. Pembungkus kertas
b. Pembungkus plastik
c. Beg kertas
d. Beg plastik
ii. Baranga keras.
a. Kotak kad bod
b. Kotak logam
c. Kotak plastik
d. Kotak kayu
iii. Barangan cecair:
a. Botol kaca/plastik keras
b. Kertas timah
c. Bekas tin
d. tin aluminium
iv. Barangan krin atau pelekat:
a. botol kaca/ plastik
b. kertas timah
c. Pembungkus plastik
d. Bekas tin

9. Elemen penting dalam penghasilan pembungkusan.
a. Warna-melambangkan identiti sesuatu barangan
b. Ilustrasi-sesuai dengan produk
c. Mukataip-dijadikan logo atau simbol produk
d. Penerangan-berkaitan dengan produk
e. Logo syarikat, nama dan alamat
f. Bentuk pembungkusan- sesuai dengan barangan atau produk
g. Reka letak- kemas dan menarik, daan maklumat utama perlu diletakkan di bahagian hadapan
h. Kemasan dan persembahan

SENI HALUS-CATAN TINGKATAN 4

CATAN.
1. Hasil seni visual yang dihasilkan dalam bentuk dua dimensi dengan menggunakan media basah. Penggunaan warna dan berus ditekankan dalam hasilan ini.
2. Melalui catan sesaorang pelukis boleh meluahkan perasaan dan merakankan gambaran fikiran melalui imej visual yang diterjemahkan bentuk nyata atau abstrak.
3. Media basah ialah bahan mewarna yang memerlukan pelarut seperti air atau minyak sebagai bahantara.
4. Aspek lukisan,gubahan,nilai ,warna dan teknik perlu ditekankan bagi hasil seni visual yang bermutu.
5. Nilai(value) merupakan perbezaan antara ton cerah, ton sederhana dan ton gelap dalam catan.Nilai dipengaruhi oleh pencahayaan dan ruang.
6. Lut sinar merujuk kepada warna yang cair dan nipis.
7. Legap ialah penggunaan warna yang tebal.
8. Impasto merupakan teknik palitan warna yang tebal spt cat minyak.
9. Glazing teknik sapuan warna yang bertindih secara lembut, licin menampakan kilauan..
10. Titik menggunakan berus untuk membentuk titik-titik warna secara tindihan.
11. Hard Edge merupakan teknik yang menggunakan masking tape untuk memisahkan warna di mana hasilnya menampakkan catan seperti dipotong-potong.
12. Alla prima merupakan teknik cat minyak terus dari tiub dengan sekali sapu.
13. Chiaroscuro ialah teknik penghasilan kesan terang dan gelap dengan memfokuskan pada cahaya dan bayangan pada objek yang digambarkan dan sekitarnya. Cahaya dan bayang dapat menimbulkan kasan drastik.
14. Cat air boleh didapati dalam bentuk tiub dan kek.
15. Kesan lut sinar merupakan keistemewaan cat air dan penggunaan berus jenis lembut adalah sesuai.
16. Sapuan warna yang cair dan nipis mampu menghasilkan kesan lut sinar.
17. Penggunaan bahan dan alatan seperti jenis kertas, warna, dan berus mampu menentukan kualiti hasil catan.
18. Teknik basah atas basah akan menghasilkan kesan lut sinar. Teknik paling istimewa dan dramatik. Dan paling sukar dikawal sapuan warnanya.
19. Teknik basah atas kering merupakan teknik yang paling banyak digunakan kerana kesesuaiannya dengan beberapa jenis media dan senang dikawal dari segi sapuan warna. Dapat menghasilkan kesan lut sinar.

20. Kering atas basah .Kertas dibasahkan kemudian dengan menggunakan warna terus dari tiub sapukan ke atas kertas yang telah di basahkan.

21. Kering atas kering memberikan kesan legap yang menimbulkan jalinan.